copy pasters

Saturday, March 28, 2009

Sekalung Tahniah.....


Nik Nur Madihah , pelajar Maahad Muhammadi Perempuan (MMP) yang sekelip mata menjadi bualan dan terkenal di seluruh Malaysia .


Untuk pengetahuan ramai , rata-rata rakyat negeri Serambi Mekkah ini sudah terbiasa dengan berdikari sendiri tanpa mengharap bantuan orang lain , memang rata-rata begitu .Jadi tidaklah hairan jika keluarganya begitu . Dan saya terbaca di internet , apabila ayahnya seorang yang tidak suka mengadu kesusahannya kepada orang lain. Mereka lebih suka berusaha sendiri serta qanaah dengan apa yang Allah rezekikan buat mereka sekeluarga.Pergantungan mereka hanya kepada Allah Yang Maha Memberi Rezeki. Seorang nelayan dan isteri yang tidak berpelajaran tinggi tahu membawa diri berpandukan agama Islam yang mereka cintai. Bandingkan dengan mereka yang ber’sijil’ tinggi, berjawatan seperti wakil rakyat atau exco yang gajinya beribu-ribu sebulan namun masih tamakkan harta yang Allah haramkan buat mereka seperti rasuah, riba, rompak harta rakyat dan lain-lain. Mereka tidak takutkan Allah, akibatnya hidup mereka dihina serta maruah mereka diinjak-injak.Seorang nelayan yang takutkan Allah hari ini dikenali seluruh negara dan mendapat ‘durian runtuh’ yang halal apabila mendapat hadiah rumah dari Kerajaan Negeri Kelantan, wang beribu-ribu ringgit, tajaan biasiswa dari pelbagai pihak untuk anaknya. Bukankan Allah itu tidak memungkiri janji-janjiNya? Hamba yang menahan diri dari rezeki yang haram dan daripada meminta-minta sesama manusia sekian lama telah terbuka pintu rezeki yang Allah janjikan tanpa disangka-sangka.Dan keyakinan inilah menyebabkan hari ini , keluarganya dimuliakan oleh Allah S.W.T dengan pelbagai sumbangan dan penajaan berkat sifat keluarga berkenaan .


Bermula dengan Penajaan Majlis Amanah Rakyat (MARA) hinggalah pelbagai pihak yang mahu menajanya ke luar Negara . Sehinggalah yang terbaru apabila Amirul Mukminin (Dato’ Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ) Kelantan sudi menhadiahkan rumah kepada keluarga tersebut .Bukankan Allah itu tidak memungkiri janji-janjiNya? Hamba yang menahan diri dari rezeki yang haram dan daripada meminta-minta sesama manusia sekian lama telah terbuka pintu rezeki yang Allah janjikan tanpa disangka-sangka. Di Bandar Kota Bharu juga , terlihat terpampang banner-banner tertulis “Syabas dan tahniah “ kepada adik Nik Nur Madihah dari pada kerajaan negeri dan dewan pemuda PAS negeri Kelantan.


Bukan itu sahaja malah di sinar harian juga penuh dengan kata-kata penghargaan terhadap pelajar tersebut antaranya

“ beliau seorang yang rajin bangun tahajjud , diakhir malam biasanya dia bangun untuk solat hajat supaya apa yang dibaca diingati dan diberkati Allah”


Alangkah indahnya ibu dan ayahnya melahirkan dan membesarkannya , semago kita semua dapat menjadikan dia sebagai contoh dalam berqanaah dan rajin berusaha dalam mengapai nikmat sedikit didunia ini .

“ kita diberi kemuliaan oleh islam , Kita akan menjadi hina sekiranya kita memilih selain islam”Bersyukurlah dan jangan meminta dengan orang lain , tapi mintalah dengan Allah S.w.t .. lihatlah janjiNya terhadap keluarga ini....



iluvislam.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...